top of page

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ CONTAINER

ΑΠΟ ΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ  Η ΤΟΙΧΟΠΟΙΙΑ ΕΝΟΣ ΣΠΙΤΙΟΥ ΑΠΟ CONTAINER

Στο παρακάτω παράδειγμα μπορείτε να δείτε αναλυτικά απο τι υλικά και ποιές είναι οι μονώσεις που αποτελούν την τοιχοποιία ενός σπιτιού απο container

ΕΠΙΡΕΑΖΕΙ Η ΥΓΡΑΣΙΑ ΤΟ CONTAINER

Η δομή της κατασκευής του container είναι τέτοια ώστε να επιτρέπει στο εμπορευματοκιβώτιο και το εμπόρευμα που περίέχει να μείνουν άθικτα σε περίπτωση ναυαγίου.Κατά συνέπεια δεν επιρεάζει το νερό και η υγρασία τη δομή του εμπορευματο-κιβωτίου,όπως αντίστοιχα στο μπετόν.Δείτε το παρακάτω βίντεο.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΖΩΗΣ ΜΙΑΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΑΠΟ CONTAINER

Αυτή η ερώτηση δεν μπορεί να απαντηθεί αφαιρετικά. Ο λόγος είναι ότι η διάρκεια ζωής ενός κτίσματος από κοντέινερ ποικίλει ανάλογα με την κατασκευή που θα θελήσετε να φτιάξετε. Ένα μεγάλο μέρος των αρχιτεκτόνων και των μηχανικών παγκοσμίως έχει στρέψει την προσοχή του στην cargotecture, ακριβώς λόγω της ελαστικότητας και των επιλογών που δίνει.

Αλλιώς συμπεριφέρεται μία μικρή κατασκευή η οποία έχει χρησιμοποιήσει μόνο κοντέινερ, και αλλιώς μία κατασκευή που έχει χρησιμοποιήσει και άλλα μονωτικά υλικά (σοβά, κουφώματα κλπ). Διαφορετική είναι η στατική μελέτη στην περίπτωση ενός κτίσματος που χρησιμοποιεί καινούργια και διαφορετική στην περίπτωση ενός κτίσματος που χρησιμοποιεί μεταχειρισμένα κοντέινερ.

Όσοι έχουν εξειδικευθεί στην cargotecture, χρησιμοποιούν ειδικές μετρήσεις των κοντέινερ που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως δομικά υλικά για την εκπόνηση της στατικής μελέτης. Όμως αυτή η μελέτη διαφέρει από περίπτωση σε περίπτωση, γιατί πολύ απλά εξαρτάται από το κοντέινερ που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί.

Αν κανείς ψάξει στο διαδίκτυο σχετικά με τη διάρκεια ζωής των κοντέινερ, θα βρει αναφορές ότι αυτά έχουν διάρκεια ζωής 20 χρόνων (όταν αντίστοιχα η διάρκεια ζωής ενός συμβατικά δομημένου κτίσματος είναι τουλάχιστον 100 χρόνια). Αυτό όμως είναι απλά και μόνο ένας μύθος και δεν ισχύει.

Αληθεύει φυσικά ότι οι εταιρείες κατασκευής των κοντέινερ δίνουν αυτή τη διάρκεια ζωής στα προϊόντα τους. Αυτή όμως η διάρκεια ισχύει μόνο για την προορισμένη χρήση τους, και όχι για την κατασκευή κτισμάτων από κοντέινερ! Ποια είναι αυτή η χρήση;

Τα κοντέινερ προορίζονται για αδιάκοπα υπεραντλατικά ταξίδια, από λιμάνι σε λιμάνι, στοιβαγμένα το ένα πάνω στο άλλο σε μεταφορικά πλοία. Είναι επί μονίμου βάσεως εκτεθιμένα στις ορέξεις τους καιρού, στην αρμύρα της θάλασσας, στις αναταρράξεις του πλοίου, στην άγαρμπη φόρτωση και μεταφόρτωσή τους από σκάφος σε σκάφος και από γερανό σε γερανό. Είναι πολύ φυσιολογικό λοιπόν υπ’ αυτές τις συνθήκες να μειώνεται η διάρκεια ζωής τους.

Αν όμως δεν έχετε σκοπό να φορτώσετε το κτήριο που θέλετε να φτιάξετε σε τάνκερ και να κάνετε υπεραντλατικά ταξίδια τότε η διάρκεια ζωής του εύκολα μπορεί ανέβει δραματικά.

Η αλήθεια είναι ότι είναι τόσο καινούργια αυτή η χρήση των κοντέινερ που δεν υπάρχουν αρκετά παλιά κτήρια, ώστε να έχουμε ‘ζωντανά παραδείγματα’ για να εκθέσουμε. Αυτό όμως δε σημαίνει καθόλου ότι δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα για τέτοιες προβλέψεις.

Η στατική μελέτη αποτελεί αναγνωρισμένη επιστημονική μέθοδο, και τα πορίσματά της είναι έγκυρα ανεξαρτήτως δομικού υλικού. Από αυτά τα δεδομένα λοιπόν, και με την επιφύλαξη που διατυπώσαμε στην αρχή περί του μοναδικού της εκάστοτε κατασκευής, μπορούμε να πούμε ότι τα κτήρια από κοντέινερ μπορούν άνετα να φτάσουν αλλά και να ξεπεράσουν τα 100 χρόνια ζωής που έχει ένα συμβατικά δομημένο κτίσμα.

Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι απόλυτη ανάγκη για να έχετε σίγουρες κατασκευές είναι η εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού που επιλέγετε να προσλάβετε. Αν ο αρχιτέκτονάς σας ή ο μηχανικός σας δεν έχει δουλέψει ποτέ πάνω στα κοντέινερ, μην τους βάλετε να καινοτομήσουν.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΠΟ CONTAINER

Το κόστος των κτισμάτων από κοντέινερ είναι υποπολλαπλάσιο από τα συμβατικά δομημένα κτίσματα. Ακόμα και τα ολοκαίνουργια κοντέινερ δεν κοστίζουν παραπάνω από τα συμβατικά δομικά υλικά ενώ η αποστολή στον τόπο ανοικοδόμησης είναι εξίσου εύκολη.

 

 

Μείωση κόστους θα έχετε από τη μείωση του χρόνου που χρειάζεται για την επεξεργασία των κοντέινερ και την δόμησή τους. Ο χρόνος που απαιτείται είναι σχεδόν ο μισός, λόγω του ελαττωμένου βάρους, όσο και της ευκολίας επεξεργασίας που μπορεί να υποστεί το ατσάλι.

 

Και πάλι βέβαια εδώ θα πρέπει να διατυπώσουμε την επιφύλαξη σχετικά με την κατασκευή που θέλετε να χτίσετε, αλλά και τον τρόπο που θα προμηθευτείτε τα υλικά σας.

 

Αν ας πούμε θέλετε να κατασκευάσετε μία εξοχική κατοικία, ή ένα εργοστάσιο, όπου βασικά θέλετε γρήγορη και ανθεκτική κατασκευή που εκτείνεται σε έναν ή δύο ορόφους (ανεξαρτήτως τετραγωνικών), το κόστος των κοντέινερ είναι ασύγκριτα μικρότερο σε σχέση με το κόστος που θα είχατε αν έπρεπε να χτίσετε με συμβατικά υλικά.

 

Αν όμως πχ θέλετε μία κατασκευή 3 ορόφων με 100 τ.μ. ανά όροφο θα χρειαστείτε πολλά κοντέινερ (3-4 ανά όροφο). Αν τώρα όλα αυτά τα κοντέινερ θέλετε να αποσταλούν από κάποιο μακρινό μέρος (πχ Κίνα, Αυστραλία κλπ), το κόστος αποστολής (λόγω ακριβώς αυτού του αριθμού) μπορεί να ισοφαρίσει τη μείωση κόστους που θα έχετε τόσο στο εργατικό δυναμικό (αφού χρειάζεται λιγότερος χρόνος και λιγότερα άτομα), όσο και στα υλικά.

 

Υπάρχουν ακόμα εταιρείες που προσφέρουν προκατασκευασμένα σπίτια σε στάνταρ σχέδια και προβαίνουν σε αποστολή τους μετά το κτίσιμο! Πέρα από τις αντιρρήσεις που μπορεί κανείς να έχει για τα προκατασκευασμένα σπίτια και τα ‘κονσερβοποιημένα’ σχέδια, αυτός ο τρόπος αποστολής έχει αυξημένες απαιτήσεις και γι’ αυτό κοστίζει περισσότερο από την απλή αποστολή κάποιων κοντέινερ. Για τους παραπάνω λόγους δεν συστήνουμε αυτή την επιλογή.

 

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις όμως, το κόστος συντήρησης, αλλά και τα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από μία κατασκευή από κοντέινερ δεν αλλάζουν. Η μείωση του κόστους θέρμανσης και ψύξης λόγω της υψηλής ενεργειακής απόδοσης αυτών των κτηρίων, η μείωση του κόστους συντήρησης, αλλά και η μείωση του κόστους από τα υλικά που χρειάζονται για να επιτευχθεί η μόνωση και η συντήρηση των κτηρίων αυτών ισχύουν σε όλες τις περιπτώσεις. Μην ξεχνάτε ότι ένα συμβατικά δομημένο κτήριο απαιτεί κατά τη διάρκεια ζωής τους κόστος συντήρησης που ανέρχεται στο 85% της αξίας του, κάτι που ούτε κατά διάνοια δε συμβαίνει σε ένα κτήριο από κοντέινερ. Επισημαίνουμε όμως και πάλι ότι αυτά τα οφέλη προκύπτουν μόνο εφόσον ο σχεδιασμός και η ανοικοδόμηση γίνει από εξειδικευμένους αρχιτέκτονες και πολιτικούς μηχανικούς.

TI ΕΙΝΑΙ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΠΟ CONTAINER

Η αρχιτεκτονική με κοντέινερ ή αλλιώς cargotecture χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη κοντέινερ μεταφοράς (shippingcontainers). Είναι η τελευταία λέξη της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και την τελευταία δεκαετία περίπου, τόσο οι αρχιτέκτονες όσο και οι πολιτικοί μηχανικοί ασχολούνται ειδικά και εντατικά με αυτό το εναλλακτικό είδος δόμησης.

 

Ο όρος cargotecture φαίνεται να χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2003 από μία αμερικανική αρχιτεκτονική εταιρία. Είναι σύνθετη λέξη από το cargo (= εμπόρευμα) και το architecture (= αρχιτεκτονική) και καθιερώθηκε για να περιγράψει τα συστήματα δόμησης που χρησιμοποιούν αποκλειστικά ή εν μέρει κοντέινερ ως δομικά υλικά. Η cargotecture εντάσσεται στη βιοκλιματική αρχιτεκτονική, κυρίως γιατί αξιοποιεί τα κοντέινερ ως δομικό υλικό, και, επομένως, με αυτό τον τρόπο τα ‘ανακυκλώνει’ και επαναπροσδιορίζει τη χρήση τους.

Άλλοι λόγοι (που δεν γίνεται να αναπτυχθούν παραπάνω εδώ) είναι η φορητότητα αυτών των κτισμάτων, καθώς και η καλύτερη στατικότητα που έχουν έναντι των συμβατικών δομικών υλικών (όπως πχ τούβλα), αφού είναι σχεδιασμένα για να στοιβάζονται το ένα πάνω στό άλλο, πάνω σε πλοία που εκτελούν υπεραντλαντικά ταξίδια!

Την πιο εναργή αναφορά της χρησιμοποίησης κοντέινερ στην ελληνική πραγματικότητα αποτελούν τα καταλύματα που χρησιμοποιήθηκαν για την ανακούφιση των σεισμοπαθών του 1999. Τότε ήταν η πρώτη φορά που τα κοντέινερ χρησιμοποιήθηκαν εκτεταμένα σε όλη την επικράτεια, ώστε χιλιάδες άνθρωποι να βρουν στέγη μέχρι να επουλωθούν οι πληγές τους και να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους.

Εδώ όμως πρέπει να σημειώσουμε τα εξής: τα καταλύματα των σεισμοπαθών του 1999 μπορεί να αποτελούν ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της ταχύτητας και της μείωσης του κόστους που μπορεί κανείς να απολαύσει χρησιμοποιώντας τα κοντέινερ ως δομικά υλικά, όμως σε καμία περίπτωση ΔΕΝ αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα των δυνατοτήτων που ανοίγονται από την εναλλακτική αυτή μορφή δόμησης! Είναι λάθος να σκεφτόμαστε τα σπίτια αυτά ως μοναδικό δυνατό αποτέλεσμα της αρχιτεκτονικής με κοντέινερ.

Αυτά τα καταλύμματα είναι η πιο φθηνή εκδοχή των αποτελεσμάτων που μπορεί κανείς να έχει, και μπορεί μεν να χρησιμοποιήθηκαν σωστά τότε από την Ελλάδα, αφού το ζητούμενο ήταν να βρεθεί μία γρήγορη, αποτελεσματική, υγιεινή και φθηνή προσωρινή λύση για τους χιλιάδες ανθρώπους, τα σπίτια των οποίων είχαν καταστραφεί ολοσχερώς από το σεισμό, όμως αυτά τα λυόμενα είχαν σε πολλές περιπτώσεις βασικές ελλείψεις όπως πχ καθόλου υδραυλικές εγκαταστάσεις, θερμομόνωση και θέρμανση.

Αυτή όμως η εικόνα που όλοι έχουμε από την εποχή εκείνη, αδικεί σε ύψιστο βαθμό αυτό το είδος αρχιτεκτονικής, η οποία μπορεί να δημιουργήσει κτίρια όμορφα, βιοκλιματικά, με υψηλή ενεργειακή απόδοση που δεν γίνεται καν αντιληπτό ότι φτιάχτηκαν από κοντέινερ. Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα των κτηρίων από κοντέινερ, τα οποία είναι τέτοιας αισθητικής, ώστε να θεωρούνται έργα τέχνης.

Η cargotecture στο εξωτερικό έχει χρησιμοποιηθεί για σχολεία (αυτό βέβαια έχει γίνει και σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας), οικιστικά συγκροτήματα, επαγγελματικά γραφεία, επιχειρήσεις, φοιτητικές εστίες, δόματα, καταστήματα, εξοχικές κατοικίες, εργοστάσια και ένα πλήθος από άλλες εφαρμογές τόσο σε αστικό όσο και σε αγροτικό οικιστικό περιβάλλον. Τα αποτελέσματα δε που μπορεί κανείς να έχει ποικίλουν ανάλογα με το αν τα κοντέινερ χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά ή μόνο εν μέρει, εάν στόχος είναι η εξωτερική όψη των κτηρίων να μοιάζει ή όχι με κοντέινερ κλπ.

bottom of page